شبهه مدت زمان خلقت آسمان و زمین از منظر قرآن

متن شبهه :

 چرا تو سوره اعراف ، آیه 54، زمان خلقت آسمان و زمین 6 روز » گفته شده  ، اما در سوره فصّلت ، آیات9تا 12، 8 روز» ؟

317

شبهه مدت زمان خلقت آسمان و زمین از منظر قرآن

متن شبهه :

 چرا تو سوره اعراف ، آیه 54، زمان خلقت آسمان و زمین 6 روز » گفته شده  ، اما در سوره فصّلت ، آیات9تا 12، 8 روز» ؟

در اولین قدم آیات سوره فصلت رو میاریم  .
سوره فصلت (41): آیات 9 تا 12
قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْداداً ذلِکَ رَبُّ الْعالَمِینَ (9) وَ جَعَلَ فِیها رَواسِیَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَکَ فِیها وَ قَدَّرَ فِیها أَقْواتَها فِی أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَواءً لِلسَّائِلِینَ (10) ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعِینَ (11) فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَ أَوْحى‏ فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابِیحَ وَ حِفْظاً ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (12)
ترجمه:
9- بگو: آیا شما به آن کسى که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید؟ و براى او همانندهایى قائل مى‏شوید؟ او پروردگار جهانیان است.
10- او در زمین کوه‏هایى قرار داد، و برکاتى در آن آفرید، و مواد غذایى مختلف آن را مقدر فرمود، اینها همه در چهار روز بود، درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان! 11- سپس اراده آفرینش آسمان فرمود در حالى که به صورت دود بود، به آن و به زمین دستور داد به وجود آئید و شکل گیرید، خواه از روى اطاعت و خواه اکراه! آنها گفتند: ما از روى طاعت مى‏آئیم! 12- در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید، و آنچه را مى‏خواست در هر آسمانى مقدر فرمود، و آسمان پائین را با چراغهاى (ستارگان) زینت بخشیدیم و (با شهابها) از استراق سمع شیاطین حفظ کردیم، این است تقدیر خداوند دانا.
حالا در  اینجا سؤال مهمى مطرح می شه و آن اینکه:
چگونه در آیات بالا آفرینش زمین را در دو روز، و کوه‏ها و برکات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذکر کرده که مجموعا هشت روز مى‏شود؟ در حالى که در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است مفسران در پاسخ این سؤال دو راه را انتخاب کردند:
راه اول که مشهور و معروف است اینکه: آنجا که مى‏گوید" اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مى‏شود.
نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى‏شود: از اینجا تا مکه ده روز طول مى‏کشد، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه. البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى‏شد، ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى‏کنند، و قرینه یکدیگر مى‏شوند، تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است.
شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که" روز" در آیات فوق هرگز به معنى روز معمولى نیست، چرا که قبل از آفرینش زمین و آسمان اصلا روز به این معنى وجود نداشت، بلکه منظور از آن دورانهاى آفرینش است که گاه میلیونها یا میلیاردها سال به طول انجامیده.(1)

پاسخی دیگر :
آفرینش غیر از تقدیرِ روزى است و لذا جمع کردن این دو با یکدیگر که هشت روز مى‏شود،درست نیست. بلکه این آیات فقط به چهار روز از مجموع شش روزِ آفرینش اشاره کرده و دو روز دیگر مربوط به آفرینش میان آسمان‏ها و زمین است و یا امور دیگر که این آیات از بیان آن ساکت است.(2)

پی نوشت ها :
1- تفسیر نمونه، ج‏20، ص: 221تا ص: 226
2- تفسیر نور (قرائتى)، ج‏10، ص: 316تاص: 317

تقریرات درس تفسیر استاد سید محمد حسین عظیمی (ترم دوم )

بنر لایه باز برای ماه رمضان

همایش قرآنی دانشگاهیان با حضور استاد سیدمحمدحسین عظیمی

روز ,زمین ,آفرینش ,آیات ,وَ ,آسمان ,و زمین ,در دو ,دو روز ,آسمان و ,چهار روز

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ال ای دی نورانی درکرمان ایران بیت کوین | استخراج ارز دیجیتال مقالات هنری و آموزشی ذهن قدرتمند تعمیر پکیج دیواری و دستگاه تصفیه آب در شیراز saffture hack by ali راهنمای خرید کالای برقی شورای دانش آموزی دبیرستان طلوع آزادی طراحی سایت-وب وان